Comillas

7 augustus 2012 - Comillas, Spanje

Beste mensen,

Vanmiddag liepen we tegen half een het stadje Comillas binnen na een wandeling van zo´n 25 kilometer. Aangezien we gisteren 37 kilometer hebben gelopen, vonden we dat we vandaag wel een ´korte´ wandeling hadden verdiend. Gisteren hebben we Santillana del Mar aangedaan, een oud en daarom vreselijk toeristisch oord. De herberg had echter maar 16 plaatsen en toen wij aankwamen bleek er nog één bed vrij te zijn. Maar we wilden bij elkaar blijven en op de camping zouden we een bungalow voor vijf personen kunnen huren voor de nacht. Bovendien was er op de camping op een zwembad. Wij rekenden ons uiteraard al rijk. Helaas te vroeg gejuicht. De baas bleek geen vijftig euro aan ons te willen verdienen en wilde ons niet hebben. Nadat Adam hem een vrij ongelukkig leven had toegewenst, zijn we dus weer retour gegaan naar de herberg. Van de hospitalero mochten we buiten onder een afdak van de herberg slapen en wat dekens lenen. Na een rondje bedelen bij andere pelgrims kwamen er ook nog een aantal slaapmatjes tevoorschijn, dus uiteindelijk hadden we geen klagen. We besloten een goed maal te nemen en vooral ook de wijn tot ons te nemen in de hoop een beetje te kunnen slapen. Al met al een prima avond en nacht.

Vanochtend om 5.45 uur weer opgestaan, want wij hadden bedacht dat we vanavond toch echt een bed moesten hebben. Dus na de nodige handelingen weer op weg naar de volgende bestemming. ´s Ochtendsvroeg verlangen we altijd het meest naar een croissant en een cafe con leche. Dat verlangen duurde vandaag wel erg lang. Tegen half negen vroegen we aan een bouwvakker of er ook ergens een bar was in het dorpje waar we liepen, maar helaas. Ook de barretjes houden er een Spaans tijdstip op na: na elven waren we welkom. Maar de bouwvakker nodigde ons uit in de tuin voor de zo gewenste koffie en wat brood. Na nog een korte tussenstop om elf uur (toen er een bar open ging), kwamen we aan in Comillas. De herberg zou pas om vier uur open gaan, dus we waren rijkelijk vroeg. Na een paar boodschappen zaten we om 14.00 uur als eersten bij de herberg en velen volgden na ons. Maar het loonde de moeite: vannacht slapen we in een bed! In Comillas blijkt zelfs een huis van Gaudi te staan, maar er wordt uiteraard ook een fikse entreeprijs gevraagd en als pelgrim heb ik daar geen geld voor. De voeten doen het nog, al is hier en daar wel een blaar te voelen. Waarschijnlijk van het vele lopen op asfalt en de natte schoenen van een paar dagen geleden. Hoort er ook bij.

Bedankt voor alle reacties her en der, fijn om te lezen. Ik hoop dat met jullie ook alles goed gaat. Ik ben blij dat Epke goud heeft gewonnen!

Groet!

Carlijn

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gerhard:
    12 augustus 2012
    Hallo Carlijn,

als ik de kaart zo bekijk dan heb je er al een mooi stuk opzitten. Vind het wel moeijlijk om in te schatten wat jullie nog voor de boeg hebben, maar ergens tussen de 400 en misschien wel 500 km moet het wel zijn. Met, ik dacht, nog drie weken te gaan, moet dat toch lukken. De afstanden die jullie lopen lees ik met open mond. Mensen die de vierdaagse lopen, en daarbii per dag tussen de 30 en 50 km afleggen zijn bijna topsporters. Jullie doen het wat wisselender, maar dan wel elke dag, dus jullie zijn eigenlijk super topsporters.
    Met zoveel trainingskilometers gaan die laatste honderden kilometers natuurlijk steeds gemakkeleijker. Dreamer.

Ik lees niets over therapeuten die de spiertjes weer wat losser maken, want dat is toch wel een must bij superatleten, of heb je daar bijvoorbeeld een herbergier of die bouwvakker voor. Stevige knuisten die elke spiervezel weten te pakken en te ontspannen.
    Wens jou en de groep waarmee je loopt nog heel veel mooie dagen toe.
    Gerhard